Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Billiga palmer på Netto i Skövde

Leif: Var i Lund på Netto såg du dem? Jag är var dag i Lund och måste köpa. Känner bara till ett Netto på väster. För övrigt så verkar de Trachys jag redan har ha klarat denna vinter ypperligt. När snön kom så samlade jag ihop snö och byggde över för att skydda., Likadant gjorde jag på alla känsliga växter. Har förvisso inte så mycket erfarenhet av egen trädgård som nybliven exotfantast men misstänkte det skulle funka. Som lite kuriosa kan nämnas att min far kom hem från sitt boende i Thailand igår och hans bambu har vuxit 6 meter på 1 år.(slår förvisso inte att min bambu vuxit 1 dm sen förra året, eller hur?)Annars känner jag mest vårglädje. Jag som bor i skåne och inte är van vid denna typ av vinter (med snö) Fantastiskt skönt när den försvinner.
Sparkar på den med "träbonnarna" var dag för att den lättare ska smälta. På jobbet har jag vinterförvarat en Trachy i kruka 2,5 meter. Ska den ut och få luft nu? eller vad tycker ni mer kunniga? Enda sorgen just nu är att jag la en del av förra årets budget (jobbet) på bambu i kruka. Stora exemplar för mycket pengar som verkar absolut stendöda. Kunde ju valt en bättre vinter för temat:
"även Sverige ligger i tropikerna" Ha en fin helg.

Inlägg i den här diskussionstråden: