Exotiska växter i Skandinavien

Billeder av plantene mine etter vinteren 2009/2010. *LINK* *PIC*

Som jeg skrev i helgen så avdekket jeg de av mine planter som har hatt tak over hodet denne vinter. Al snø er for lengst borte og som dere ser på bildene så er våren ankommet her på Vestlandet av Norge. Bildene her er fra lørdag og søndag forrige helg. I dag onsdag kom temperaturen opp på 13,7 i skyggen hvilket er ny rekord denne vår :)

Photobucket

Den kinesiske gressløk/purløk kan det snart klippes fra.
Photobucket

Må si jeg ble skikkelig overrasket over å oppleve at sommer liljene allerede er kommet opp over jordoverflaten. Dette er et soleklart bevis på at jeg bor på en vintermild plass. Denne vinter var minste temperaturen et enkelt døgn - 8 grader.
Photobucket

Endda et sikkert vårtegn er at plantesentrene igjen er begynt å selger planter. Disse fine buskbom ble kjøpt og plantet ut i hagen min lørdag.
Photobucket

Kira snuser litt til en av mange agaver som igjen er kommet ut i sitt rette element. Den har som en del andre planter overvintret i et mørkt rom siden starten av desember 2009. Bak agaven ses fikon og min store cordyline.
Photobucket

Andre tropiske planter som endelig er ute i det fri igjen hvor de storkoser seg.
Photobucket

Denne tenax har stått ute hele vinteren på nordsiden av huset hvor den har overlevd ganske bra synes jeg.
Photobucket

Min store Tracy. wagnerianus etter vintertaket er tatt vekk. På siden står en vanlig sitron som nå også klare seg ute i de milde vårtemperaturer.
Photobucket

Lørdag var det så mildt og fint at jeg kunne sitte i min lenestol under palmen og nyte en iskald "Rogalands pils"..........HERLIGT!
Photobucket

Utsikten fra 2 sal ut over Lindøysundet. Nærheten til nettopp sundet gir milde vintre her hos meg da en arm av golfstrømmen kommer inn her.
Photobucket

Noen av mine store yucca recurvifolia. Dem som ses her på bildet har alle hatt tak over hodet hvilket ikke trengtes denne vinter på grunn av ekstremt lite nedbør.
Photobucket

Den minste av mine Tracy. fortunei som aldri blir vinterdekket. Den klare seg men er blitt svekket av å bli flyttet to år på rad så den er ikke etablert ennå.
Photobucket

Yucca gloriosa varigata som aldri blir vinterdekket. Det er min erfaring at nettopp denne type yucca klare seg fint i vintermilde områder som her med mye nedbør. Noen som har liknende erfaringer med vanlig yucca gloriosa?
Photobucket

Min yucca fra Acoerne er også kommet ut i det fri igjen etter 2 1/2 måned i et mørkt kalt rom. Jeg har fremdeles ikke endelig bestemt hvilken type Yucca det er tale om men skal prøve å plante ut et sideskudd når planten blir stort nok kanskje i sommeren 2012. Da vil jeg teste om den klare vinteren ute i det fri.
Photobucket

Mine sasa kurelensis trives på nordsiden av huset i total skygge. Dette er samtidig den mest vintermilde plass på min tomt. Det var ikke tele/bunnfrossen jord her på noe tidspunkt denne vinter.
Photobucket

En av mine fatsia med store skader. Skadene skyldes ikke så mye frost men tung snø som knekket mange av bladene. Alle fatsia har dog overlevd vinteren uten å fryse tilbake.
Photobucket

En av Bennys Yucca hybrider som er en kryssning av recurvifolia og glauca. Denne yucca har vært vinterdekket da recurvifolia ikke tåler for mye fukt om vinteren.
Photobucket

Yucca hybrid fra Benny. Denne yucca står på en utsatt plass uten vinterdekking og klare seg fint.
Photobucket

Ukjent yucca type som også klare seg uten vinterdekking.
Photobucket

Min store cordyline med skikkelig skader på bladene. Planten har fått mye juling da den har stått hele vinteren uten vinterdekking.
Photobucket

Vinterbilde fra januar.
Photobucket

Nærbilde av bladene på min cordyline.
Photobucket

En såkalt "ekspert" her på forumet har uttalt at cordyline ikke kan vokse ute hele året rundt noen plass i Norden. Som dere ser er det totalt feil! Min cordyline har overlevd vinteren. Som dere ser er kun et av de tre skudd begynt å rådne mens de de to resterende er friske og harde. Herfra vil bladene forhåbenligvis vokse videre til sommer.
Photobucket

Her til sist ser dere endda et vårtegn nemlig at kajakk roere igjen viser seg på Lindøysundet. Jeg er selv ekstremt mye på sjøen, kunne ikke bo eller trives en plass hvor jeg ikke kan se, lukte og høre sjøen. Det er et eller annet beroligende over å høre bølgene slå inn over fjellet mens man går og pusler om plantene sine i hagen.
Photobucket

Samme kajakk roer med ferja til Stavanger i bakgrunnen.
Photobucket

Ha en fin vår allesammen.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: