Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Trachycarpus wagnerianus

jag bara tänkte på att den står kallt, så brukar man inte ge näring och heller är den inte så aktiv på vintern.

för står dom i en temp på +4c så tar dom inte upp så mycket och likaså den lagrade näringen använder dom inte heller så mycket av. det var mest det jag tänkte på först när jag skrev mitt inlägg. hade det varit på sommaren eller våren så hade jag också gissat på näringsbrist.

men jag är inte heller säker, du har säkert rätt Leif.

den kanske har fått lite näring under tillväxten och har lite näring lagrad, och så visar den näringsbrist nu av att det blir ljusare och varmare ute.

annars funderade jag över om det var nåt fel på rötterna (antigen för torrt/eller för blött) eller om den har varit ute i för mycket frost på hösten, så att rötterna har skadats. och varför jag tror det är för att den har skadats från topparna och in.

sedan kom jag på en annan sak, att spinn ger väldigt gula blad på palmer. men på vintern brukar ju även spinnet vara mindre aktivt.

men hur som så tror jag det kommer att fixa sig till längre fram på våren och till sommaren. och som Leif skrev så kan du ge den en gödselgiva när den visar själv att den växer. sedan kan du ge den näring 2-4gånger per månad fram till juli. då borde den inte få närings problem till hösten-våren.

Inlägg i den här diskussionstråden: