Exotiska växter i Skandinavien

Preliminär vinterrapport

Två dagar med åtta grader har satt fart på snösmältningen så nu har en hel del plantor blivit synliga. Visserligen visas ju många skador först längre fram men jag har här ändå skrivit ner en liten rapport.

Eucalyptus pauciflora ssp. debeuzevillei. Som jag tidigare berättat så är samtliga blad intorkade. Jag är glad om den överhuvudtaget överlever.

Eucalyptus neglecta. Planterade denna lilla planta förra sommaren. Den har övervintrat helt nedtryckt under snön. Den ser till min förvåning tämligen oskadd ut. Dock så vet jag att skador kan visa sig längre fram.

Trachycarpus fortumei. Plantan är grön men en del av bladen ser skadade ut.

Trachycarpus wagnerianus. Den ser nästan oskadad ut.

Chamaerops humilis. Bladen har rejäla skador och kommer inte att klara sig.

Rhapidophyllum hystrix. Ska ju vara den härdigaste palmen men ironiskt nog så ser skadorna värre ut än på C. humilis. Överlever knappast.

Yucca glauca. Ser som vanligt okay ut.

Yucca gloriosa `variegata´. En del av de nedre bladen är väldigt fula men ser i övrigt okay ut.

Yucca gloriosa-hybrid? Påminner mycket om Y. gloriosa `Nobilis´.Denna planta verkar i det närmaste oskadd.

Yucca rostrata. Samtliga blad brända. Liten överlevnadschans.

Yucca torreyi. Ser död ut.

Yucca recurvifolia. Bladen ser lite flammiga och skumma ut. Jag misstänker att de är skadade.

Yucca filamentosa och flaccida ser helt okay ut inkl. `Bright Edge´

Phormium cookianum. Till min förvåning så ser den halvhyffsad ut.

Fatsia japonica. Ser mycket ledsen ut med bara några få skadade blad kvar. Jag tror dock att den överlever.

Hebe. Jag har sju stycken och har alla med ett undantag stora skador med mycket bladfall.

Samtliga kaktusar som jag övervintrat torrt ser okay ut. De övriga är fortfaranade snötäckta. Mina Agaver tog jag in på ett tidigt stadium då jag anade att vintern skulle bli svår.

Inlägg i den här diskussionstråden: