Exotiska växter i Skandinavien

Botanisk Have i Köpenhamn, 7 mars 2010 *PIC*

Jag besökte idag Botanisk Have i Köpenhamn för att studera vinterskadorna.

Alla Trachycarpusar såg anmärkningsvärt fina ut:

Den stora palmen hade massor av frön:

liksom den näst största:

Bägge de största palmerna hade "pinhole damage" på en del blad. Jag såg inte den typen av skador på de övriga palmerna.

Den ena palmen märkt Trachycarpus takil såg bra ut vid första anblicken. Vid närmare granskning syntes en del bruna fläckar på bladen.

Den andra palmen märkt Trachycarpus takil såg perfekt ut:

Drimys winteri var. chilensis hade omfattande bladskador. Jag såg däremot inga barkskador.

Det ena exemplaret av Chamaerops humilis såg lite slitet ut men verkade ändå ha klarat sig relativt bra.

Detsamma gällde det andra exemplaret av Chamaerops humilis.

Det stora exemplaret av Eucalyptus gunnii hade omfattande bladskador.

Närmare granskning av stammen visade barkskador. Det här trädet har gjort sitt.

Jag blev besviken när jag såg att den Quercus rysophylla 'Maya' som står i en halvt nergrävd kruka hade både bladskador och intorkade skott. Den klarade den förra vintern med glans.

Det var mycket skador på Eucalyptusgruppen bakom det stora växthuset. E. dalrympleana har intorkade blad och sprickor i barken.

E. subcrenulata har en del bladskador men det ser inte alltför allvarligt ut.

Tyvärr visade det sig att även den har barksprickor:

E. perriniana såg fortfarande relativt bra ut:

En E. gunnii såg också bra ut:

E. coccifera har omfattande bladskador men vissa blad ser ännu bra ut. Jag kunde inte se några barkskador, så det finns fortfarande hopp.

Även E. johnstonii såg relativt bra ut:

Det växer flera Callistemon viridiflorus som fortfarande ser relativt bra ut. Tyvärr tycks de vid närmare granskning ha drabbats av barkskador.

Den här Acacian har gjort sitt:

Det här exemplaret av Yucca recurvifolia har redan börjat grena sig efter blomningen:

De här exemplaren av Araucaria araucana och Cupressus sempervirens såg fina ut som vanligt:

Som John tidigare har nämnt har det exemplar av Jubaea chilensis som står i kaktusplanteringen i stenpartiet fått röta. Jag tror ändå att Jubaea nog skulle kunna klara sig i Köpenhamn under optimala förhållanden.

Inlägg i den här diskussionstråden: