Exotiska växter i Skandinavien

Min produktion *LINK* *PIC*

Ja der blev vist spurgt om hvordan det går i min produktion, og med mine større palmer på terrassen. Ja det er nok et lærerigt år for os alle. Som i jo nok ved så kan man ikke dyrke stedsegrønne bladplanter i frosne potter gennem 3 måneder. Men mindre forsøgsfelter har jeg dog. Palmerne har stået ude hele vinteren men det har været nødvendigt at inducere varme i kortere perioder for at planterne kunne få vand. Når de er udplantet er det jo en helt anden sag. Nedenfor døde ægte trachycarpus takil.

Døde ægte takil

Ja der mistes mange planter, men faktisk ikke så mange som sidste år. Jeg ved efterhånden præcis hvor grænsen går og den bliver afprøvet fulgt ud. Det er den eneste måde vi kan få helt eksagt viden om hårdførhed, mener jeg.

Døde planter 2010

Nedenfor tester jeg manipur kortvarigt ved -7 grader og de er lovende som frøplanter ved -7 hvilket er godt fordi mange almindelige hørpalmer også ryger som frøplanter ved -7 grader.

Vinter 2010

Kan vi så lave mere hårdføre palmer? JA DET KAN VI! Men selvfølgelig kun marginalt. Nedenfor ses et testfelt med almindelige hørpalmer fra en lang række provenienser. Oprindeligt var der 2 palmer i hver sektion. Som vinteren skred frem begynder de og falde fra. De er alle forskellige selv frø plukket fra den samme palme er forskellige. En meget kendt hårdfør proveniens af hørpalmen er tesan. Den tåler bare ikke særlig godt vores rige svampeflora, hvilket komplicere billedet af hvad der er bedst...til det danske klima. Hårdførhed er et særdeles komplekst begreb, og derfor startede vi produktionen for 6 år siden.
Simpelthen for at teste hvad der udvikler sig bedst. Hvis i har læst på Norhtwest palms and subtropical forum som Lejf har et link til her på siden så kan i læse om producenter vedr. trachycarpus der bekræfter mine erfaringer om svingende hårdførhed.

proveniens sortering 2010

Og her så min palme udviklet på samme måde som den ser ud i går den 6. marts. Taget i betragtning af at den står næsten ubeskytttet for østenvinden er jeg tilfreds med hvordan den har klaret denne vinter. Men gulning slipper vi vist ikke for i år desværre. Vi kan håbe jeg tager fejl. Har skrevet lidt om det under aktuelt på min hjemmeside.

T. fortunei 6. marts 2010

Det har været en fornøjelse og arbejde på farmen i år - ingen mudder...
Dec. 2009

Et parti rodhårdføre bananplanter klar til afsendelse til Randers Regnskov.

Bananplanter
Håber vi alle kommer rimeligt gennem denne vinter. Nu kan det kun gå frem ad og vejrudsigten lover pluds Hurra!

Inlägg i den här diskussionstråden: