Exotiska växter i Skandinavien

Svar: VÅÅÅR i sikte
Som svar till: Svar: VÅÅÅR i sikte ()

ja sen va det där med skador också, den otrevliga biten.

liten växtlista (växterna växer i zon 1-2 och lägst -19c)

Rosmarin - har varit begravd av snön, och är än. samma sak för lagern.

Oliven - stendö (tror jag), efter förra vintern sköt den rotskott (lägst -15c -16c.

Kaktusarna och Yuccorna är utan skador. har dock bara opuntia och de tåligaste yuccorna. sedan har jag några andra alpin växter från Peter korn en del ser lite halv vissna ut.

Catalpan har fått rejäla toppskador, allt som var ovanför snön var helt dött. skulle tro vindskador.

Blåregnet har också frusit ovanför snön. även där misstänker jag vindskador, min trädgård är väldigt vindutsatt.

Fikonet har jag några olika sorter. en del döda andra verkar ha frusit ner helt. den på bild är den som är mest friskt, verkar inte ha frusit så mycket. dock var den nedtryckt av uppplogad snö så inga grenar har varit ovanför snön.

mina fatsia japonica plantor verkar ha klarat sig bra, inte så mycket bladskador. dock har dom ju fått ett lager av grön vinterväv som min snälla plast morfar la över. jag blev väldigt orolig för dom. de har ju varit med länge och ville inte förlora dom. och jag hoppas dom överlever tills faran är över.

min mullbär, valnöt, kiwi m.m. verkar leva. trumpetrankan verkar inte ha frusit. däremot mina vitis vinifera verkar ha gett upp denna vinter den var lite ''krispig'' i skotten.

har en känsla att alla mina agapanthusar och andra känsliga perenner har dött.

annars är det för tidigt att säga vad som lever eller inte, mycket kan hända innan faran är över.

Inlägg i den här diskussionstråden: