Exotiska växter i Skandinavien

Kaktus i Grønland?

Jeg planlægger følgende eksperiment: udendørs dyrkning af kaktusser i Grønland.
Umiddelbart lyder det måske helt urealistisk, men lad mig forklare hvorfor jeg ønsker at udføre eksperimentet:

Søndre Strømfjord har meget kolde vintre, men sommeren er som nævnt varm (efter grønlandske forhold); middeltemperaturen er 11 grader i juli med dagtemperaturer på 15-16 grader, sommetider over 20. Jeg ved at kaktusser kræver højere sommertemperaturer - MEN - lokalt vil det være muligt at skabe et særdeles godt mikroklima:

1) Søndre Strømfjord har ørkenklima, der er næsten altid bagende sol, og luften er meget tør. Den årlige nedbør er kun 149 mm. Det giver gode muligheder for varmt mikroklima om sommeren - f.eks. ved sydvendt mur med et sort-malet fundament. Jorden er gruset, stenet og næsten altid tør på overfladen. Jorden og luften i 5-10 cm højde kan blive temmelig varm.

2) Om sommeren skinner solen døgnet rundt.

3) Vinden kommer altid fra øst på grund af et konstant højtryk, der ligger over Indlandsisen. Stedet kaktusserne skal vokse skal være i læ fra østenvind.

Til eksperimentet skal bruges de mest hårdføre arter og varianter af Opuntia, gerne med oprindelse i North Dakota, Michigan og Canada. Her overlever Opuntia temperaturer på ned til -50 grader!

Hvad tror I om eksperimentet - vil det lykkes?

Inlägg i den här diskussionstråden: