Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tv 2@ Jackob ,Henrik
Som svar till: Svar: Tv 2@ Henrik ()

Hej Jakob og Henrik
Ødum måleren er vel så langt væk at Skanderborg kunne være lige så sammenligenlig :). Ødum måleren viser forøverigt meget tit kold syntes jeg.
Tranbjerg har jeg også ofte arbejdet i.
Har selv en fuldstændig uskadt rød camilia japonica som har stået i påtte udenfor hele vinteren. Har en trachy som jeg nok selv er lidt skyld i ser træls ud. Pakkede den in i en presening i 14 dage "dog med luft", med det resultat at alle de steder som preseningen har rørt ved bladene blev grimme. Har 3 store trachy på 3,5 m som er impoteret fra kina. De blev plantet i foråret 2009, havde næsten ingen rodnet, men har klaret det rigtig flot ser det ud til. Alle mine trachy og yucca i gårdhaven står flot. Mine yucca i resten af haven står også flot. Mine figen er jo nok svært at sige noget om endnu. Min kivi har væske i grenene, så må vel have det godt. Nu har vi jo før snakket zoner. og som i jo nok ved giver jeg ikke så meget for zoner til planter?. Vi skriver om skader på vores planter i vores zoner (7-8 stykker). De samme zoner i nord Italien har planter som de kun kan drømme om at have uafdækket i den ellers så lune zone 9 i Skandinavien. Tilså trachyerne i botanisk have i Kbh i Tirsdag den 2/3-10. Man kan godt se de har nogle år på bagen , står utrolige flotte. Kun en trachy havde lidt skade i de nyeste blade. jubaea chilinsis som er anbefalet i zone 8-9 var død i livskudet. Den gror fint i zone 7 i Italien.
4 nætter under -10 og ca - 13,5 er det koldeste jeg kan prale med denne vinter. En ting har vi jo nok til fældes!!! nemlig en fandens masse antal døgn med frost som er en støre trusel end en egentlig minimum temp.
John

Inlägg i den här diskussionstråden: