Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Kejsarträd
Som svar till: Kejsarträd ()

Sätt ut dem efter att sista frosten passerat om det är fröplantor från samma år. Är det äldre plantor i vila kan du sätta dem så fort det går att gräva. Nytillväxten är mycket känslig för frost, helt i klass med bananplantor.

De vill ha mycket värme, och gärna fuktig jord sommartid. Det minskar förstås härdigheten att odla dem i fukt, men de växer snabbare. Läget bör vara skyddat mot vind (för värmen och de stora bladens skull). De växer hyfsat med medelmåttig solmängd. Mina får direkt sol ca 6-7 timmar per dag och de verkar må bra. Bor man i lite svalare zon, eller har det frostutsatt, så kan det vara bra att plantera i skogsbryn/nära större träd i norr för att få lång säsong.

Efter en sådan här vinter tror jag de hos mig frusit ned i höjd med snötäcket. Men det gör inget, för då slipper jag beskära dem! :-)

Annars skär man ned dem till ca 10cm på våren (inte när de planteras, efterföljande år!) och är man duktig släpper man sedan bara fram ett skott som i gengäld kommer att växa supersnabbt. Man får rätt mäktiga blad även om man bara låter det växa fritt förutsatt att det frusit tillbaka eller man beskurit det.

Inlägg i den här diskussionstråden: