Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Min hage i Stavanger. *LINK* *PIC*
Som svar till: Svar: Min hage i Stavanger. *LINK* *PIC* ()

hei der alle.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger:)
Tony, det med været er vel heller det at jeg husker fjorårets sommer og høst så alt for godt...................ble bortskjemt da.
Så mange dager med virkelig kaldt vær har det ikke vært, men regn og vind har vi hatt mye av de to siste mnd.

Alle yucca,magnolia Grandiflora og miscantus floridulus,(som faktiskt rekker å vokse til full høyde på ca 3.5 m - 4 m og sette aks) beskyttes ikke i det hele tatt i løpet av vinteren.
magnoliaen sliter litt med at vinden tørker ut en del blader på den om vinteren, i år var det faktiskt ganske ille og jeg måtte amputere en del greiner på den.har planer om å sette opp noe le for vinden denne vinteren.

T.fortunei lager jeg et lite drivhus til. jeg lager enkelt og greit bare en ramme rundt dem som jeg surrer bobbleplast rundt og en kanalplate på toppen. det er viktig å la det være en liten glipe mellom bobbleplasten og kanalplaten på toppen slik at fukt kan slippe ut. Jeg fyller og nedre del av "drivhuset" med barnåler og kongler for å beskytte mot frost i bakken.

P.canariensis har ennå ikke fått brynt seg på sin første vinter så det blir virkelig spennende å se til våren!!
Har planer om å bruke samme metode som på T.fortunei. Gjerne med en liten kupevifte inni boksen for å holde det frostsikkert.
palmen står ganske tørt i et opphøyet bed med et furutre som tak.dryppslange er lagt rundt den for å holde den fornøyd om sommeren:)

Cordyline brukes samme metode som T.fortunei.
Cordyline Red star har ikke fått prøvd seg på vinter enda.
Jeg skal teste en ute med beskyttelse, den andre spar jeg opp og overvintrer i drivhuset. Den røde typen Cordyline er ikke like herdig som den "vanlige" grønne tror jeg.

Musa Basjoo har overvintret med Isoporkasse denne vinteren.Jeg tok den inn i Drivhuset i mars da jeg var usikker på hvilken tilstand den var i.
Den var da blitt ganske bløt i konsistensen. Jeg kappet den ned til bakken og vipps, en uke i drivhuset og den begynte å presse på med ny vekst!! rota var inntakt:)
Planene for denne vinteren er å spa dem opp fra bakken og overvintre "stammene" i håp om å få større eksemplarer neste år.

Musa sikkemensis har jeg ikke prøvd på friland enda. skal vente til jeg får drevet fram noen eksemplarer til slik at en eventuell tragisk død kan erstattes av en ny og frisk en!!

Agave Americana har heller ikke overvintret ute på friland men har stått ute i potte tørt mesteparten av vinteren, skal stå på friland fra nå av. den er plassert omtrent samme plass som P.canariensis og står dermed ganske tørt.

hagen er ikke så gammel enda, bare knappt 4 år så det er fremdeles mye prøving og feiling. Men det er jo en del av gamet og det som gjør det så innteresant med eksotiske vekster på våre breddegader:)

Et bilde fra våren 03.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Sommer 07.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Ellers så gikk vinteren i fjor med på å lage en badestamp under en stor bøk på tomta, Skulle bli et "jungelbad" :))

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Nå vokser det og gror med bregner,bambus,parasollsolblad og Gunnera manicata +++.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Inlägg i den här diskussionstråden: