Jag lider med alla som riskerar att göra stora tapp av plantor, enl. både bilder och inlägg på forumet.
Det är för visso intressant att testa fimbul-gränser, men det är som jag ser det en för dyr hobby att göra dessa erfarenheter bara för att... (ingen skugga på de som gör det tvärt om, ni är mycket modiga!)
Det är ett högt pris och kännbart att tappa delar av sin trädgård/have till kung Bore.
Som David A. Francko tar upp i sin bok "Palms Won't Grow Here and Other Myths" är det viktigt att vidta åtgärder (skydda) vid hotande "arctic cold spell (ACS)", vilket är just det som många av oss bittert erfar just nu.
Vi bör komma ihåg att även citrus odlarna i Florida vidtar dramatiska åtgärder (is pansar) för att skydda sin plantor.
Även Cypress Gardens i Florida (Tampa)har fast installerade gasbrännare av kaliber som de drar igång i alla parkens exotiska planteringar vid en "ACS" för att skydda!
Detta mitt resonemang landar då i tidigare inlägg om att skydda eller inte skydda sina växter om möjligt?
Själv tycker jag det är befogat att skydda fullt ut (vilket ni alla vet vid det här laget).
Antar att de flesta här inte driver sitt exot-intresse som vetenskapligt celsius projekt, även om vi vill bryta gränser?!