Exotiska växter i Skandinavien

Status hegen min.

Her i går ettermiddag avdekket jeg mine 3 cordyliner. Jeg har to mindre cordyliner og en stor med tre hoder. Den ene av de små er død, den har myk stamme og bladene er alle ganske brune. Den annen lille cordyline har inn til videre klart seg og er i live.
Min store godt 2,5 meter høye cordyline har tre hoder. Stammen ser fin ut men topskuddene i to av hodene er ganske brune mens bladene på utsiden av topskuddene er grønne og fine. Her vil cordylinen skulle starte fra nytt ved at danne et nytt hode en annen plass da jeg ikke tror den kan danne et nytt toppskudd. Det blir spennende å følge den videre utvikling.

Mine 2 tracy. fortunei og min ene tracy. wagnerianus er alle i live og klare vinteren fint. Ingen av dem har vært pakket inn, dog har jeg dekket jorden rundt dem med granris. Min største tracy. fortunei har dog en del tørre blade på utsiden men her er feilen min. Jeg har som Tony i Bergen vært så dum og pakke den inn i fiberdug alt for lenge så de ytterste blade er døde. Det er torskedumt med tanke på at jeg bor en plass med milde temperaturer selv denne vinter.

Alle mine yucca har klart kuldeperioden fint. De fleste av dem er også dekket med tak da de ikke liker de mye regn jeg har her om vinteren vanligvis (ikke denne vinter, den har vært kald og tør).

Mine 3 humilis står alle uten vinterdekking og de har også klart kulden. Mine frukt trer ser alle fine ut men denne vinter har også nærmest vært perfekt for dem med lite nedbør og kalt vær.

Ja ja vinteren er ikke ovre ennå, får bare håbe det beste og krysse fingre for at det "milde" vær fortsetter.
mvh.
Teddy