Exotiska växter i Skandinavien

Oväntat härdig *PIC*

Som en del av er förmodligen redan vet så är jag mycket intresserad av suckulenter. Mitt favoritsläkte är Echeveria som jag tycker är de vackraste växterna på jorden.
Tyvärr är det ju inget man generellt kan odla i trädgården, men faktum är att några arter har en ganska bra köldtålighet. Den kanske härdigaste är E. secunda som växer på upp till 4275 meters höjd på berget Iztaccíhuatl som ligger 7 mil sydost ifrån Mexico City.
Något större problem att hitta något företag inom EU som säljer den är det inte men eftersom ingen anger någon härdighet på plantorna så har jag inte tyckt att
det skulle vara någon idé att prova.
Jag har då utgått ifrån att härdigheten varierar beroende på plantornas hemvist.
Jag har bara sett en firma som säljer arten med härdighetsangivelse. Den anges där härdig till USDA zon 7. Det är en amerikansk firma och det är ju inte realistiskt att köpa en planta därifrån.
I höstas fick jag tag på en planta från en vanlig blomaffär här på orten som liknar E. secunda och satte ut den för att testa.
Jag planterade den bland de kaktusar o.d. som jag skyddar mot vinterfukt. För någon tid sedan var jag och kollade om det verkade vara något liv i den (vilket jag inte vågade hoppas på) och såg till min förvåning att den såg hur fin ut son helst. Jag beslutade då att ta in plantan och ha den iett svalt rum då det var risk att kylan skulle fortsätta länge till. Den ser fortfarnde helt kry ut och har alltså överlevt nästan 16 minusgrader.
Kanske möjlig att ha varaktigt på friland med reservation att den kan behöva extraskydd om det skulle bli extremt kallt.
Bilden är tagen i somras.