Exotiska växter i Skandinavien

Hidtil kaldeste natt, ler svenskene av oss?

I går kjøpte jeg et 6 m frostbeskyttelseskabel (a-collection fra ahlsell) hos et lokalt VVS firma da Clas Olson og Biltema var utsolgt pga. at alle nå trenger disse kabler til beskyttelses av rør på hytter og andre kalde plasser på fjellet.

Jeg avdekkede min cordyline i går kveld og den så inn til videre overraskende god ut med tanke på at den har stått i uavbrutt frost nå i en uke. Godt nok er bladene fulde av frost men innerst så den inn til videre ok ut. Etter inspeksjonen av bladene viklet jeg inn min cordyline i frostbeskyttelseskabel som gir en konstant varme så det håper jeg kan hjelpe den litt mot den ekstreme vinter.

I tillegg til varmekabel var jeg i går en tur ute på Jæren hvor jeg kjøpte 4 halmballer. Jeg har lenge ikke villet bruke halm da halm er noe dritt i hagen. Til våren da det blir et h...... å plukke det opp igjen men halm isolere altså langt bedre enn grangrene så derfor har jeg likevel brukt det nå.

I natt har jeg hatt min hidtil kalleste vinter med - 8,1 her på Vassøy. I Stavanger fryser det her til morgen - 14 hvilet er uvanlig for Rogaland som sammen med det øvrige vestlandet er kjent for milde og rengfulde vintre.

Tony du har rett, jeg foretrekker bestemt også regn frem for kulde. Jeg forstår glimrende hvis dere svenskere ler av oss danskere og nordmenn da dere på visse plasser er vant med slike ekstremt kalde perioder hvert år.
mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: