Arctic oscillation är mer eller mindre detsamma som North Atlantic oscillation. Att västvindarna har varit starka är den främsta anledningen till de milda vintrarna vi har upplevt de senaste decennierna. De starkare västvindarna kan naturligtvis vara en följd av den globala uppvärmningen. Den här vintern verkar det inte vara mycket fart på västvindarna. Om det blir en återgång till svagare västvindar så lär det krävas ganska mycket global uppvärmning för att kompensera för det. Det behöver dock inte nödvändigtvis bli en kall vinter bara för att västvindarna är svaga men risken ökar naturligtvis.
Förhållandena i stratosfären ovanför Arktis styr i viss mån Arctic Oscillation. Solens aktivitet påverkar förhållandena i stratosfären ovanför Arktis, framförallt UV-ljuset som kan variera kraftigt till skillnad från det synliga ljuset. Det är i sin tur kopplat till solens 11-åriga solfläckcykel.
Sådana här vintrar var vanliga förr. Problemet är att folk ofta har ett väldigt kort minne när det gäller väder. När jag började intressera mig för att odla exotiska växter på friland så hade jag 80-talets kalla vintrar i färskt minne och jag var beredd på det. Den globala uppvärmningen var på god väg redan på 80-talet men ändå förekom det flera mycket kalla vintrar då.
Personligen tror jag inte att kalla vintrar med svaga västvindar åter kommer att bli vanligare men det kommer alldeles säkert inträffa igen.