Exotiska växter i Skandinavien

Bra bok om städsegröna träd

Efter lite logistiska missförstånd har jag fått hem boken "Trees for All Seasons" av Sean Hogan, utgiven av Timber Press. Jag köpte den hos Bokus.com, men vill man ha snabbare leverans så finns det säkert andra som säljer den. Språket är förstås engelska, men det lär nog dröja innan någon skriver en vettig bok om städsegröna träd utan barr på svenska, så det är bara och bita ihop. Boken går igenom ett stort antal släkten och arter i detalj av städsegröna träd för USDA 6-9, med det stora flertalet hemhörande i USDA 7-8. Framförallt växter för danskar och norrmän men även i de mildaste delarna av Sverige. Eller om man som jag är obotlig optimist och extremodlare. Släkten som nämns är t.ex. Quercus (25 sidor!), Tetrapanax (och många andra araliasläktingar), Lithocarpus, Rhamnus, Magnolia, Ilex, Daphniphyllum, Umbellularia, Trochodendron. Det som strukit på foten är t.ex. rhododendron som utelämnas helt för att lämna plats, och som redan beskrivits utförligt i otaliga böcker. Härdighetsangivelserna är i USDA systemet, men det anges även i vilket klimat växten trivs bäst (t.ex. sommartorrt medelhavsklimat), och hur härdigheten kan variera i olika klimat. Även förökningstips förekommer, kryddade med tips om lämpliga rituella danser att företa för respektive art. Många av bokens foton är tagna av Michael Dirr, tydliga och snygga. Författaren jobbar kommersiellt med att föröka och sälja ovanligare växter, och hela texten andas förstahandskunskap.

Dessutom var den billig! :-)
Jag ger den fem glada palmer!

Inlägg i den här diskussionstråden: