Exotiska växter i Skandinavien

Agave havardiana
Som svar till: Svar: Big Bend National Park ()

Jag har kollat upp närmare och det är verkligen Agave havardiana som växer här i Chisos Mountains i Big Bend National Park. Arten påminner om A. americana men den blir inte lika stor. Bladen är också oftast lite bredare och färgen är mer blågrön. Blomställningen är ganska lik den hos A. americana men den blir inte riktigt lika stor. Jag skulle gissa att den blir drygt 5 meter hög, vilket ändå inte är så illa.

A. havardiana är en mycket trevlig art eftersom det är en av de härdigaste Agave-arterna. Jag har själv en planta som tidigare har vuxit på friland i två år och den är uppodlad med frön från Davis Mountains i Texas. Vi körde faktiskt förbi Davis Mountains för ett par dagar sedan och det växte mycket riktigt massor av A. havardiana där.

A. havardiana verkar föredra att växa i bergstrakter. Man ser den inte på lägre höjd i de mer ökenartade trakterna. Den växer normalt sett i mer öppna halvökenartade områden men den förekommer till och med i skogarna uppe i bergen.

Det växer även A. lechuguilla (eller någon närbesläktad art) här. Den förekommer både i bergstrakterna och i de mer ökenartade områdena och är extremt talrik på vissa platser. Den är tyvärr inte alls lika spektakulär som A. havardiana och den är inte heller lika härdig även om även den tål en del kyla.

Inlägg i den här diskussionstråden: