Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hos Tommy och Roland
Som svar till: Svar: Hos Tommy och Roland *LINK* ()

för både floridata och davesgarden säger att den blåa är härdig i z6 . plus har jag själv stor framgång med den blåa hos mig utan skydd i vinter dock är jag bara i zon 7. men är dom andra härdiga i zon 5 så är dom ju härdigare men dock är ju även den blåa en mer sval krävande sort så den växer ju även bra under dåliga somrar och kräver svala nätter för att blomma den blåa då . dock vet jag inte hur P. incarnata och lutea är till att komma igång efter vintern för lite av det tycker jag spelar roll den blåa kommer igång hos mig i maj och i nov-dec vissnar den ner . skulle va roligt att få tag på lutea plus incarnata men hur som helst i skyddat läge plus knappt nån tjäle så kan jag ha stor framgång med många sorter som är härdiga i 7-8 dock inga tropiska för dom trivs nog inte med sommaren . plus planterar jag dom som rosor den blåa passionsblomman sand runt rankan och näringsrik jord runt rötterna och sänker man ner dom 5-10cm i jorden så har dom mycket att komma ifrån igen , alla blad veck m.m. och man får då en stor planta till våren . så ska du plantera den i marken så sänk ner den i jorden med sand jord runt rankorna och humus och näringsrik jord runt fötterna plus plantera den med krukan i jorden . så kommer den att trivas .

tack för växtlistan ska kolla igenom den

Inlägg i den här diskussionstråden: