Exotiska växter i Skandinavien

Vintertäckning

Det snöar i Göteborg, som jag såg på smhi:s snökarta var sista lilla området utan någon snö. Bra, då får även vi lite isolering runt växterna :-)

På tal om växtisolering eller vintertäckning, kan vi inte alla dela med oss av olika exempel på hur vi vintertäcker, och försöka klura ut de enklaste och effektivaste sätten att tex skydda palmer i olika storlekar tex under manshöjd och över manshöjd, banan-stammar och annat.

Jag funderar över om man skulle kunna dra upp en "strumpa" kring stora palmer, dvs sätta ihop strumpan kring stammen och dra upp strumpan över kronan och den snöra ihop i toppen. För att dra upp strumpan och snöra ihop toppen skulle då behövas en "kran" - en lång balk med stötta med en talja i toppen. Vi behöver verkligen klura lite kring detta för snart kommer vi vara många som inte längre når upp, inte ens på en pall, och inser att använda stege inte är en vettig lösning för att täcka palmerna...

Vad gäller bananskydd, har jag funderat över om man kan använda sig av ko- eller hästgödsel som isolering, speciellt om den inte är helt färdigbrunnen som skulle kunna hålla värmen kring bananstammarna. Kanske bara lägga en presenning ovanpå. Istället för en "statisk" frigolitbox, så skulle bananbestånded dynamiskt kunna växa och skyddas. (frigolit bösar också) På våren har man då redan dragit in gödsel till trädgården - bara att skyffla ut till växterna. Frågan är dock, kanske behöver bananstammarna skyddas från direktkontakt med gödsel, kanske en enkel virning och sen gödsel utanpå.

I år har jag provat att använda allt höst-klipp som isolering kring min Albizia planta. Hoppas att lövhögen skall isolera tillräckligt. Om detta är lyckat så kommer jag slippa ta fram och lägga tillbaka utrymmeskrävand material för täckning. Sen slipper jag bära bort med höstklippet, och gör därför bara en riktig städning på våren.

Eftersom vintertäckningen tar tid och materialet skall släpas fram och tillbaka och dessutom tar massa utrymme så är det intressant och höra vilka kluriga ideer eller utprövade effektiva metoder ni har för vintertäckning.

Inlägg i den här diskussionstråden: