Exotiska växter i Skandinavien

Svar: sommarmaximering *LINK*
Som svar till: sommarmaximering ()

gör man det så tror jag nog att det funkar i praktiken. och för en del växter så är det nog positivt med mer ljus och mer värme. dock bör man nog inte överarbeta det då växten måste fungera själv, exempelvis kan det bli för varmt och då mår växten istället dåligt och har den haft en dålig sommar så kan det nog vara negativt inför vintern. exempel finns det ju växter som gynnas av lång tillväxtperiod och och av högre natttemperatur än av hög dagstemperatur.

i min egen köksträdgård så har jag fikon, vitis vinifera, trumpetranka, stor rödbladig salvia inget jätte exotiskt men det är växter som gillar värme, det är en hörna i syd/väst läge i zon 1-2 och väggen där är svartmålad nedtill och vitmålad upptill. och där blir det väldigt varmt på sommaren och växterna där får högtillväxt (även under sämre somrar) och dom klarar vintern bra utan skydd och trivs. även nätterna blir något mildare nära väggen. och fikonet fryser aldrig ner där men andra fikon gör det i övriga delar av trädgården. såsett har det varit fler fördelar i ett varmt läge än i ett öppet. det ända negativa är att växterna växer för bra inpå hösten att min vinranka blir chockad och vid första rejäla frostnatt brukar åretstillväxt frysa ner något och det händer varje höst/förvinter. även för trumpetranka gäller samma sak. men fikonet fryser inte ner.

Inlägg i den här diskussionstråden: