Exotiska växter i Skandinavien

finns det säkra vintertecken

Jag undrar om det är någon som har något eget specialsystem för att försöka spå om vintern blir mild eller kall? Eller litar alla på metereologer. Naturen är ju underbart skapad och livskraftig så den borde ge säkra tecken som indikerar varm eller kall vinter om man kan tyda dem..Kanske syns klart i trädgården om man t e x för statistik på när en härdig växt gör sig vinterklar.Blommar tidigare.När Rådjuren kommer eller annat.Tror att det kan diffa på v år från år beroende på om det blir kall eller varm vinter. Jag blandar in sportfisket. Tycker mig se enorm skillnad i fiskens beteende på hösten om det behövs byggas på enorm fettreserv eller inte.Som jägare borde det vara skillnad på underhudsfett på de man jagar.Katten kanske också får tjockare päls,hunden sover mer,Mkt rönnbär.Mkt svart i abborrfenor etc. Är det någon som försöker eller är det omöjligt och det blir som det blir. Bara en fundering.Ofta jobbar man massor med vinterskydd i onödan. Skulle va skönt att slippa det.Och bara skydda de känsligaste de år som det går.Inte några problem för er i zon 1 men vi som bor i zon 3, halvtaskigt läge måsta skydda nästan allt kalla vintrar.

Inlägg i den här diskussionstråden: