Exotiska växter i Skandinavien

De sidste havebilleder: Fatsia japonica, viburnum tinus etc. *PIC*

Hej

I forgårs nåede jeg en runde i haven mellem regnbygerne for at nyde de sidste blomster og eksotiske vækster i haven. Netop nu, 2 dage efter, er der 2 graders frost - den første frost i år hos os - og sommeren er definitivt slut.

Lavatera arborea "Variegata".
Mon den kan overvintre? Den er i hvert fald blevet imponerende stor. På terrassen har vi et par stykker der er over 2 meter høje!

Viburnum tinus.
Skøn stedsegrøn busk der begynder at blomstre nu og fortsætter hele vinteren igennem i milde perioder. Metalblå bær. Den er ved at blive almindelig i danske haver.

Fatsia japonica.
Den blomstrer nu i danske haver. I nabolandsbyen vokser der et meterhøjt eksemplar ud mod åbne marker! Den blomstrede rigt for nogle timer siden, men mon ikke den bliver brændt af af frosten i nat?

Ulex europaeus.
I kender den nok - tornblad på dansk. Jeg har flere buske nede på vores eng. De er nu 3 meter høje og ca. 8 år gamle fra frø. I Danmark optræder den normalt på sandet jord som en invasiv art der formerer sig uhæmmet med rodskud og frø. På min fede lerjord breder den sig ikke. Den blomstrer vinteren og foråret igennem og dufter dejligt når man stikker næsen helt ned i blomsterne. Man skal bare passe på ikke at stikke sig da den er fyldt med store torne. Er den en ukrudtsplante i kystegnene i Norge?