Nordens Madeira er nok at tage munden fuld, så hellere Nordens Azoerne.
Klimaet hvor jeg bor er som sagt præget af forholdsvis milde men regnfulde vintre som betyder at jeg må dække planter som Yucca recurvifolia som ikke er glad for megen vinter regn. Her i efteråret har det dog regnet mistænkelig lidt i år indtil videre men pludselig åbner himlen sig måske da det er for godt til at være sandt.
Om sommeren er det lidt koldere heroppe end mange andre steder i Norden men til gengæld slipper vi megen af den blæst som hærger store dele af Danmark året rundt. Jeg kan dog sige for mikroklimaet i min have er varmere end mange pladser i området da jeg har min grund mod sydøst så det opvejer lidt den koldere sommer heroppe.
Planter som Tracycarpus fortunei, cordyline, fatsia og fremfor alt Musa Basjoo trives virkelig i dette regnfulde klima. Jeg bor i luftlinje ca. 2 km fra den berømte have "Flor og Fjære" på Hidle. Kommer du herop engang må du besøge den, det er et must! Holder du ferie på vestlandet vil du også opleve at den smalle "milde" stribe her på Vestlandet fortsætter helt op forbi Ålesund. Du vil observere at der er mange frugttrær i dette område som på Fyn da varmen giver gode avlinger.
Jeg kan iøvrigt fortælle, at mine sommerblomster såsom petunia, morgenfrue, talerkensmækker osv. stadig blomstre i haven selvom de ikke er så fine længre.
mvh.
Teddy