Exotiska växter i Skandinavien

ni som sått Kejsarträd

Hej hej

tänkte jag skulle ställa en fråga(eller några), sådde i somras en massa frön av Kejsarträd - Paulownia tomentosa. samtliga grodde och växte på bra. under sensommaren började dom då gulna (tänkte dom invintrar väl). så jag tog in dom och placerade dom i rumstemp med extra ljus innan hösten kom. en del började växa rätt så bra andra dukade under totalt. under hela tiden fram tills nu så har det gått snabbt fram dom vissnar i bladen (gula/brun/svarta blad) sedan viker dom sig och liksom förmultnar bort. av 100plantor så har jag 5-7kvar nu som ser friska ut i övrigt (väldigt små) men börjar att tappa blad.

vad är det som händer ? jag använde rhododendronjord uppblandat med grus/sand att så i. och dom har fått lagom med vatten (jorden har inte varit vattensjuk) har provat att vattna mindre och mer en tid men inget skillnad. jag sådde dom i bredsådd och plantorna bredvid mår hur bra som helst.

kan det va svamp/nematoder/bakterier som enbart går på kejsarträd? eller har jag gjort nåt annat fel ? eller är dom extra känsliga för vatten ?

dom som är kvar har jag tagit upp och sköljt veck jorden. dom är nu i vatten bad med rötterna. funderar på att plantera om dom för sig själva.

som tur är har jag hälften av fröna kvar så jag kan ju så om, men hur ska jag då göra för att inte få några problem? hur gjorde ni när ni sådde dessa ?
jag brukar inte ha problem med sådd men dessa har det varit.

tack på förhand.

Inlägg i den här diskussionstråden: