Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterskydd
Som svar till: Svar: Vinterskydd ()

Phoenix roebelenii är en tropisk palm och vill ha mer vatten och värmen än Phoenix canariensis under vintern. även min övervintras i vardagsrummet.

och som redan skrivits är den väldigt känslig mot vår/försommar solen. jag tar ut min i maj-juni och då skyddar jag den mot solen i ca 3-4v. därefter brukar den klarar sig att stå ute utan skydd i solen undersommaren. och det tog ett tag innan jag lärde mig detta med solen och har sen innan bränt ihjäl 3st 1-2m höga ex. dock verkar dom ändå bli tåliagre med åldern och efter att man haft dom ett tag, att köpa dom från ett växthus/plantskola och direkt sätta ut dom i april/maj i solen kan döda den. solfjäders palmer är tåligare mot solen än fjädersplamer även Phoenix canariensis kan behöva skydd mot vårsolen.

att den får små blad är att den är att förhållanden är annorlunda, mer värme och rätt vatten och näringsmängd den får desto längre blad. i torrare och kyligare väder blir bladen mindre. låg temp tål dom, ner till lättfrost men växer inte så bra om det inte är varmt på nätterna gärna över +15c.

Inlägg i den här diskussionstråden: