Exotiska växter i Skandinavien

Eucalyptus i Frankfurt am Main *LINK* *PIC*

På väg hem från Dallas för en vecka sedan så bytte jag plan i Frankfurt am Main. Jag valde att ta ett senare plan hem så att jag kunde titta på växterna i Nizzagarten och Palmengarten.

Det hade uppenbarligen varit en kall vinter i Frankfurt men de flesta exotiska växter hade lyckligtvis klarat sig bra. En del Trachycarpus hade en del skador på äldre blad men de flesta palmer såg trots allt ändå ganska bra ut, inklusive Jubaea chilensis i Nizzagarten. Det är dock möjligt att de skyddas under vintrarna. Vad jag framförallt noterade var att de enda stora exemplaren av Eucalyptus som jag sett hade frusit ner. Jag hoppas att det kan fungera som en påminnelse om att man inte bör ha alltför stora förhoppningar på härdigheten hos Eucalyptus. De är mycket fina träd men de riskerar tyvärr att frysa ner under kalla vintrar. Det finns lyckligtvis andra städsegröna lövträd som är härdigare.

Så här såg ett exemplar av vad jag förmodar är Eucalyptus gunnii i Nizzagarten ut förra sommaren:

och så här såg den ut i år:

Så är såg ett exemplar av Eucalyptus perriniana i Palmengarten ut förra sommaren:

och så här såg den ut i år:

Jag var annars främst ute efter att samla ekollon från städsegröna ekarter. Här är ett ekollon på en korkek:

Tyvärr började det regna när jag var där så jag tog inte så mycket bilder den här gången. Jag har dock varit där tidigare och jag tog många bra bilder förra gången. Här är länkar till tidigare inlägg:

Nizzagarten i Frankfurt am Main
Palmengarten i Frankfurt am Main

Inlägg i den här diskussionstråden: