Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Findes der billeder/beretning fra exottræf 2009? *PIC*

Ursäkta Frank, jag har varit lite upptagen den senaste veckan. Jag har hunnit åka fram och tillbaka över Atlanten sedan exotträffen. Här är iallafall några av mina bilder:

Carsten och Tobias undersöker en Eucalyptus (urnigera eller subcrenulata, jag minns inte vilket) i Botanisk Have:

Jag var imponerad av deras Eucalyptus dalrympleana. Tyvärr var den lite svår att fotografera:

Här är den ena palmen som är märkt Trachycarpus takil:

Palmerna i den lilla palmlunden har vuxit till sig:

Flera av palmerna har blommat samtidigt i år. Den stora palmen har för första gången producerat frön:

Carsten inspekterar det stora exemplaret av Eucalyptus gunnii:

Många kaktusar har överlevt i stenpartiet. En del växter var förstås nyplanterade:

Den Jubaea chilensis som står i stenpartiet ser sämre ut i år men den lever fortfarande:

Vi var även hemma hos Carsten. Jag var imponerad av hans Yucca rostrata som verkar ha etablerat sig nu:

Vi åkte sedan vidare till parken i Strøby Egede utanför Køge. Eucalyptusträden har vuxit till sig; Eucalyptus gunnii till höger och E. perriniana till vänster:

Här är en närbild av Eucalyptus perriniana:

Så här ser stenpartiet med kaktusarna ut nu:

Cordyline indivisa har överlevt:

En grupp av Trachycarpus och Yucca:

Jag var särskilt imponerad av hur kraftig denna Yucca recurvifolia var:

Det hade dykt upp nya skott av Phyllostachys vivax närmare dammen och ett antal meter bort från huvudplantan. Kunde den verkligen ha skjutit rotskott en så lång sträcka eller hade det följt med rotskott med någon annan planta? Tobias och Carsten bestämde sig för att ta reda på det genom att gräva efter rotskott mellan plantorna. Vi hittade visserligen en del rotskott men inte riktigt det vi var ute efter. Gåtan är inte löst ännu.

Inlägg i den här diskussionstråden: