Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Yucca glauca "Prairie" *LINK*
Som svar till: Svar: Yucca glauca "Prairie" *LINK* ()

Hej Martin,

Yucca whipplei er en spektakulær plante og må være det i høj grad når den blomstre. Jeg har forsøgt at dyrke den i koldhus, men desværre uden synderlig succes, jeg har nu kun en ganske lille plante tilbage som kæmper med at holde sig levende inde i drivhuset. Det skulle dog være muligt at dyrke den i drivhus og bringe den ind i sikkerhed for frost om vinteren. Da denne yucca vokser i det sydlige Californien og i det nordlige Mexico, vil jeg mene at den skal have høje temperature i vækstsæsonen. Hvor længe der vil gå inden de blomstre i kultur i Danmark ved jeg ikke, men i Californien skulle de tage under 10 år fra frø til blomst. Ifølge Thomas Bollinger fra Sukkulenten Samlung i Sweitz, har de der dyrket Yucca whipplei fra frø til blomst på kun 13 år. Min mikrolille plante i koldhuset, er ca. 8-10 år gammel og er ikke meget større end en 2 årig frøplante!

Jeg vil tro at hvis vi i Danmark skulle have en lille smule succes, skal vi dyrke Yucca whipplei fra frø indsamlet så langt imod nord og fra den højeste beliggende lokalitet (ca. 2300 m. over havet).

Yucca whipplei og dens varieteter er så forskellige fra andre Yucca at den egentligt nok burde tilbageføres til den tidligere slægt Hesperoyucca.

Yucca whipplei er også den eneste monocarpe Yucca, idet hele planten dør ved blomstring (dog untaget Yucca whipplei var. caespitosa)

Der findes også et par Agaver, som i vækst ligner Yucca whipplei, Agave stricta og Yucca striata, de kan dyrkes på samme måde.

Der fik jeg hvis igen skrevet lidt mere end forventet, men hvad skal jeg gøre når jeg er så vild med Yucca :-)

Hilsen

Benny, en Yuccaholic.

Inlägg i den här diskussionstråden: