Exotiska växter i Skandinavien

Byte av plantor m.m.

Hej,

Jag (vi) har vår trädgård i Stockholm och då i zon 4, möjligen zon 3 i vissa lägen. Trädgården är väldigt öppen och utsatt för vind och sol vilket har passat mina kaktusar och Yucca väldigt bra, i alla fall vad gäller solen. Jag har dock påbörjat en "förtätning", framförallt på framsidan (öst-/sydöstläge)och lite på den södra sidan. I övrigt så försöker jag skydda trädgården mot nordan- och västanvinden, detta för att kunna plantera in mer storbladiga buskar och träd. Vi har en Thujahäck på nordsidan och mot öst, bladbuskar i övrigt.

De arter jag är intresserad av att få in/prova ut, är bl.a. Albizia, Campsis, Dicksonia (för mitt kallväxthus på vintern), Eucalyptus, Passiflora, Poncirus, Punica, Stewartia, Trochodendron...och ja jag har Ludvigs bibel. ;-)

Är intresserad av att byta till mig av ovanstående eller köpa in, gärna lite större exemplar om möjligt.

Jag har en del Yucca, Opuntia, Echinocereus, Escobaria, lite Maihuenia m.m. att byta med.

Någon på forumet som bor i närheten av Stockholm? Är intresserad av trädgårdsbesök. :-)

Inlägg i den här diskussionstråden: