Hej!
Jag har varit ganska inaktiv här på forumet under sommaren men nu är det dags med en lite uppdatering tänkte jag. Förlorade en hel del växter i vintras; bl.a. Chamaerops, Camellia, Eriobotrya och Agave. Men men, lite nytt har tillkommit i år med.
Trädgården idag:
Choisya ternata, planterad i år.
Fargesia 'jutu', Aucuba, Paeonia suffruticosa och en japansk lönn som är planterad i år
P. tomentosa planterad förra sommaren, frös/ruttnade ner till marken. Slaravade med täckningen som blev aldeles för tät (blöta löv). Då var den sådd samma vår så den var ganska liten, har vuxit sig mycket större i år. Till höger om den står Morus 'Mulle'
Stenpartiet med bl.a. Trachycarpus, Opuntia, Yucca (bl.a. gloriosa, glauca, baccata och arkansana), Hesperaloe och P. granatum 'nana'
Magnolia grandiflora 'Edith Bogue', planterad förra året i vid ett sydost-hörn, bara sol fram till tretiden men annars ett mycket skyddat läge. Hade lättare bladskador efter vintern men annars helt oskadd. En liten blomknopp torkade dock bort under våren... Jag försåg den med ett ordentligt tält av geotextil samt en halvmeter löv på marken. Den växer så det knakar!
Capsis (från impecta-frö), "Bornholmsfikon", P. granatum samt P. granatum 'nana'. Granatäpplena slutar inte förvåna mig, de växer riktigt bra och fryser bara i topparna då de vintrar in dåligt. Detta gör dem extremt täta. Nana-formen som står och trängs ut till höger om den stora har blomknoppar nu :)
Senaste projektet. Jag har anlagt en liten vinodling vid mitt föräldrahem. Sorten är 'Rondo', planterad i våras. Läget är en östsluttning mot en sjö, inte optimalt då huset skymmer för kvällssolen. Men man måste ju försöka...
Ett annat bornholmsfikon i ett söderläge mot husgrunden, detta kommer dock från Holland. Wisterian har fortfarande inte fått en spaljé... stackare.
Albizia 'Boubri'/'Ombrella' planterad förra året. Frös endel i vintras. En stor del av årsskotten frös tillbaka, jag skyddade den med ett tält av geotextil. Den har ju iaf inte blivit mindre så det är väl inte så illa. Den börjar nu visa att den hällre vill vara en buske hos mig, så så får det bli. Den växxer mycket fort men är rädd att den ska mogna av sämre i år p.g.a. att den frös tillbaka så mycket. Förra året blommade den i juli och nu har den nyss börjat. Känns inte riktigt som att det har varit rätt sorts sommar för ett träd som detta heller...
Albizia, okänd yucca, Agapanthus (inga problem med övervintring), Poncirus och fikon 'Brown Turkey' Fryser ner ordentligt utan skydd, har inte gett mogen frukt. pl.'06
Bland det mest spännande jag införskaffat i år. "Härdiga" citrus!
Mandarinen 'Changhsha', Citrus ichangensis samt en korsning vid namn HRS899A (P. trifoliata x C. reticulata 'Changsha') Två av dem ska få flytta ut nästa år i det allra bästa läget hos granatäpplena. Innan kommer jag dock göra en backup på generna så jag kan leka växtförädlare så for min poncirus vill blomma...
Också nytt för i år; Diospyros 'Nikita's Gift' (D. virginiana x (D. kaki x D. virginiana)
Ytterligare ett bornholmsfikon, detta är mer likt 'Brown Turkey' dock...
Och slutligen min trädtomat med fina frukter.
Nu hoppas jag på en lång varm höst utan regn. Jag har haft både timjan och lavendel som har gett upp mitt i sommaren av allt regn, och gräset stortrivs i stenpartiet. Känns ganska hopplöst att försöka få till ett ökenklimat för yucca å kaktusar när det ösregnar hela sommaren, känns ju rätt tråkigt att ha vintertaket på under högsommaren... men men, nu är det dags att önska er alla en god natt
God natt