P. vivax Aureocaulis har haft det tufft hos mig. köpte en planta från palmcentre 2005 som jag placerade ganska öppet, vilket medförde att den frös ned till backen följande vinter. Vintern 2006/2007 hade jag -24C, och sådan kyla i kombination med vind funkade inte. Numer vet jag inte om plantan lever, den växer i ett brännässlesnår som jag inte röjt ännu i år. Phyllostachys är rent allmänt ganska nyckfulla och fryser gärna ned helt om de utsätts för vårsol och kyla hos mig. Samtidigt är de fighters som tål att jämnas med marken flera år i rad. De som funkat bäst hos mig är P. aureasulcata 'Spectabilis' och P.a. 'Aureocaulis', samt P.nuda som fått det lite väl torrt och därför stått still i några år. Rent praktiskt tror jag man får ta de mellaneuropeiska härdighetsangivelserna med en stor nypa salt. Att en Phyllostachys stam skulle överleva -30C har jag svårt att tro. Samtidigt har jag inte varit med om -30 här i Skövdetrakten även om det förekommit tidigare. Jag kan konstatera att P.edulis och P.heteroclada är lite kinkiga hos mig. Jag har haft min P.edulis sedan 2004 men den är fortfarande bara meterhög. I vintras frös den ned helt under skydd efter ca -18C. Brevid den växer ett vanligt fikon som bara frös ned marginellt (också under skydd). P. bissettii börjar efter några år närma sig 2m, men har inte imponerat på något sätt. Förra sommaren satte jag en P. nigra Boryana som klarade vintern i stort sett oskadd, ganska imponerande. Bashania fargesii har också funkat fint. Sasa palmata och P. kurilensis klarar vintrarna här helt gröna om man lägger någon gren över dem så de trycks mot marken. Pleioblastus variegatus (tror jag) får lite lätta skador, men klarar sig annars fint. Jag har i år satt ut lite nya bambu P. kwangiensis, Bashania q (ska inte försöka stava), P. angusta, P. nigra Henonis, P. propinqua, och några till som jag inte kommer ihåg namnet på, allt från Der gröne Prins. De bambusar som funkat bäst här är olika Fargesia nitida. Kom upp i 3m på två år. Tyvärr så blommar de alla och håller på, eller har dött. Jag skickar dig ett mail Anders.