Exotiska växter i Skandinavien

Trachy satt frön i år också

Mina två äldsta trachysar, utplanterade 1999 och 2000, fröar för andra året i rad. Vintern var tuffare och de utvuxna frö stjälkarna är kortare och mindre i år. Fröerna från förra året, tror jag frös sönder, inga småplantor har observerats i jorden kring honplantan.

Två andra trachysa fortunei har tyvärr dött, som stått mer utsatt i trädgården. Efter att under de senaste 10 åren ha misslyckats med ca 10 fortunei och ca 20 småplantor kan jag testimentera följande empiriska och personliga rekommendationer för Fortunei i Göteborgsklimat.
1) Plantera trachysar som har minst 40 cm stam, sista veckan i april till slutet av maj. Sparsam gödning 3 första etableringsåren och ingen gödsel på eftersommaren. Plantera i befintlig jordmån, och det är till och med positivt att plantera TRACHY lite för djupt. (Rötterna skyddas lite extra från tjälen)
2) Vinter-vindskyddat läge är viktigtast
3) Läge med förmiddagssol är bättre än direkt södersol och västerläge, pga vinteraspekter.
4) Skydda mot mars-solen, pga torkningsskadorna orsakar minst lika stora extra skador som vinterskadorna
5) Sommarvattna, så fortsätter tillväxten. Vårvattning verkar vara positivt också.
6) Välj exemplar med hårda och smala blad, även om dessa inte ser lika imponerande ut som de med tjockar blad. Dessa verkar tuffare och klarar vinden bättre.
7) Plantera helst trachysar från rotfyllda krukor, de hinner rota sig under vår korta växtsäsong. Trachysar med små rotknölar, alternativt uppgrävda och satta i säckväv är mycket svagare, står still i tillväxten upp till 3 år jämfört med rotfyllda krukor.
8) Vintertäck palmer tills det blir praktisk otillämpbart. Vintertäckningen måste kunna andas. 3 varv med fiberväv verkar lagom, och isolera kring rötterna. 5 cm frigolitskivor på market brukar klara tjälen.
9) Behåll så mycket bladmassa som möjligt eftersom all växtkraft behövs.
10) Utväxande blomanlag hämmar bladtillväxten. Kraftigare bladtillväxt återkommer efter blomning.

Mina vuxna palmer växer ca 10 cm stam per år, och tar upp större diamter för varje år. Det är en väldig skillnad på en palm med 120 cm stam och en med 240 cm stam. Så kanske borde det sista rådet vara att plantera waggy istället, så klarar man säkert bättre att täcka dem i framtiden.

Min nästa palm kommer bli Waggy.

Inlägg i den här diskussionstråden: