Exotiska växter i Skandinavien

Djungelstatus i Skövde *LINK* *PIC*

Årets upplaga av mitt djungelhörn med tema övergivet mayatempel har börjat sätta sig. Om SMHI är med mig blir det inte några fler frostknäppar så nu har jag satt ut de flesta känsligare växterna. Eftersom jag drivit upp många av de vedartade växterna själv eller köpt dem billigt via nån obskyr handlare på eBay så är de flesta buskar och träd försvinnande små. De känsligare växterna som trädtomat och änglatrumpeter fyller ut så bra så i juli kommer det ändå se fullknökat ut.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Via en liten gång från huset går man genom en portal och kommer till mitt hobbyodlingsområde "djungeln".

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Några härdigare perenner: Röd syra, rabarber, randgräs och sibirisk kobrakalla.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kejsarträdet mår fint även om det frusit ned en bit (givetvis).

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Ny för i år är rispappersbusken Tetrapanax. Om jag inte kan ta sticklingar får den nog övervintra under tak.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Den bananbladiga kannan är på plats.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Ja änglatrumpeter är ju underbara. Är det här B.arborea?

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
En ny liten rabatt med Brugmansia sanguinea, Alocasia my(...) och en ficus. Och en pelargon!

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Bortanför den nya rabatten finns ett litet busk/trädparti med mullbär, aukuba, junimagnolia, gudaträd, sammetshortensia, rhoddisar.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Colocasia Black Magic måste vara en av de snyggare växterna man kan odla i z3-4. Taro är lättodlad och tålig, men tål givetvis inte mycket frost. Däremot tål bladverket temperaturer nedåt 0 vilket inte alls är dåligt för en tropisk växt.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Stenterasserna från andra hållet.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Rhododendron blom och lite stenplattor.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Änglatrumpet B. x candida med rhodo och en sliten men fullt funktionell stenek.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Frilandsbegonian har tittat upp.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Att Calla Black Beauty skulle övervintra var något jag inte väntade mig. På pappret skulle man kunna tro att kallor bara skulle vara marginellt härdigare än t.ex. dahlior och kannor, men den är nog markant tåligare. Jag skyddade plantan med en stor bit geotextil. En indikation på att kylan ändå varit påtaglig är att fikon som planterats brevid frös ned ända till marken (men har nu skjutit från roten). Brevid kallan växte några ödlekallor men jag tror inte de överlevde.

Hoppas inte den här massiva bildmängden gör att era browsers skär ihop. Själv sitter jag på telefonmodem så jag får undvika detta inlägg.

Inlägg i den här diskussionstråden: