Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Fråga till Linus
Som svar till: Fråga till Linus ()

hej hej

har gett den täckning andra vintrar, men har inte gjort det denna vinter så mycket. och då den växer i ett utsatt läge så har kronan frusit ''veck''. men stammen är grön och verkar leva. när jag vara nere i trädgården i maj hade den inte fått nya skott, hur den ser ut nu vet jag inte. lägst denna vinter hos Oliven -15c.

man bör nog täcka den rejält när natttempen kryper neråt -10c, även om den klarar sig utan skydd så blir den inte snygg av det (den kommer se ut som en hamlad pil fast med färre skott). plus även om den oftast överlever vintern så skadas den svårt under våren, den spricker lätt i grenarna, barken under våren vilket man bör skydda emot. annars så går det ha oliv på friland i zon 1-2 i ett skyddat läge och med väldräneradjord och ev med skydd vid nåt tillfälle/vinter. längre norrut krävs skydd alltid. och längre söderut/närmare kusten man kommer krävs mindre skydd - exempel vet jag flera ställen inne i Göteborg som har oliver i krukor och i marken som klarar vintern utan skydd och utan skador. dock har väl Göteborgs centrum ett väldigt milt klimat.

Inlägg i den här diskussionstråden: