Exotiska växter i Skandinavien

Gunnera manicata vs. Gunnera tinctoria *LINK* *PIC*

Hej alle!

Gunnera manicata er en af de mest eksotiske stauder/perenner man kan dyrke i Skandinavien. Med blade på op til 180 cm i diameter (i Danmark) er der ingen plante med større blade, som kan dyrkes på vore breddegrader!

Dog er der et væsentligt problem med Gunnera manicata: de planter som sælges under navnet manicata er næsten altid arten Gunnera tinctoria! G. tinctoria er mindre end G. manicata, men unge planter kan være svære at skelne.

Faktisk så har ALLE planter jeg har set under navnet "G. manicata" i Danmark i virkeligheden tilhørt den noget mindre art Gunnera tinctoria! Desværre tror jeg at samme problem gør sig gældende i resten af Europa, for de planter jeg har set til salg herhjemme har alle været importeret fra Holland. Det kan dog lade sig gøre at finde en ægte manicata hos private have-folk eller plantesamlere, der har fået deres planter fra langt ældre importer.

Her vil jeg vise nogle billeder, der kan gøre det lettere at skelne mellem de to arter. Hvis der er tale om unge planter kan de to arter ligne hinanden meget, men som ældre vil G. manicata ofte være meget større end G. tinctoria.

______________________________________________________________________________

BLOMST: GUNNERA TINCTORIA
Blomsterstanden er RØDLIG i farven hos G. tinctoria.
Blomsterstanden har form som en "børste", og strukturen på denne "børste" er meget TÆT.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

BLADE: GUNNERA TINCTORIA
Bladnerver er RØDLIGE hos G. tinctoria. Dog ikke altid så tydeligt som på dette billede. Blade med næsten grønne bladnerver forekommer sjældent, der vil oftest være anstrøg af rød farve.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

_______________________________________________________________________________
BLOMST: GUNNERA MANICATA
Blomsterstanden er mere frisk GRØN i farven end hos G. tinctoria. Som det ses på billedet kan enkelte blomster antage en rødlig farve (som hos tinctoria), men strukturen er stadig mere ÅBEN end hos G. tinctoria.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

BLADE: GUNNERA TINCTORIA
Bladnerverne er hovedsageligt GRØNE, og der forekommer kun sjældent svag rødlig farve i bladnerver.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Inlägg i den här diskussionstråden: