Exotiska växter i Skandinavien

Vattendjungel *PIC*

Jag har under vintern börjat utöka min djungel in i omkringliggande sumpmark. Min exotträdgård ligger i hörnet av en igenslammad ganska stor kvarndamm, och den har jag skottat gyttja i för att få er odlingsyta. Förhoppningsvis kan det bli en ganska äventyrlig del av trädgården. Med mystiska gångar, gula parlino tomtar och farligt vatten. I värsta fall kommer naturen strax återställa det jag stället till, men till min hjälp har jag bl.a. parkslide för att binda gyttjan i de uppskottade öarna. Temat är även fortsättningvis övergivet Mayatempel.


De nya utgrävningarna sedda från den gamla djungeln


Jag har lagt telefonstolpar som broar. Den här leder till "Isla de la Muerte".


Jag har gjort några små vattenfall för att få vatten överallt i lagom mängd.


Rakt igenom området går en väg kantad av pil som jag kommer att knyta ihop topparna på. Mellan pilarna har jag börjat plantera kaprifol och murgröna. Förhoppningsvis kommer tunneln bli delvis vintergrön.


Från dödens ö, går en vådlig bro till den gulsvarta ön. Där bor just nu två parlino tomtar.


Ovanför bäcken har jag röjt bort en massa vilda infekterade svarta vinbär och byggt en litet lägivande vindskydd. På bilden syns en Rhododendron calophytum.


Barnen är ofta med mig, jagandes efter grodor, kräfter, vattenödlor, eller varandra.


En av nykomlingarna Acer negundo 'Flamingo'. Nu är det bara att fylla alla odlingsytor med växter. Jag har redan satt ut Gunnera, Sophora japonica, Catalpa spp., Maclura pomifera, Bashania q. Phyllostachys angusta, Astilboides tabularis, några Morus Mulle, några kejsarträd, olika miscanthus, Aralia elata, strutbräken, hibiscus syriacus, stora mängder parkslide, Nyssa sylvatica, Buddleia, ja och så vidare. Jag tänkte jag kunde återkomma med fler bilder till sommaren när det blivit lite grönare. Jag tror att mina 2m röda bananer kommer piffa till det hela!

Inlägg i den här diskussionstråden: