Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Död Palm ?
Som svar till: Svar: Död Palm ? ()

Hej!
Har själv en forunei som jag satte så sent som sept mån, det är min första palm. Fick höra när jag köpte den att det är viktigt att skydda "hjärtat" dvs där bladen kommer upp. Den jag köpte har stam som är ca 60-70. Bor i Zon 1, men i nov mån skulle jag resa bort och vi fick vårt första snöfall, så jag tog väv, hade bara den tunna men jag vek den 4dubbel, sen la jag den runt stammen in mellan bladen från den nya bladrosetten och ca 30-40 cm ner. Utanpå tog jag bubbelplast i remsor som väven och band fast med juteband, uppe vid bladrosetten häftade jag ihop plasten tajt intil bladen. Har kännt efter ganska många gånger under vintern att det inte var fuktigt under plasten.

Nere vid marken la jag pinjebark i en kon upp på stammenen en bra bit och jag hade bark på ca en meter runt om. Min palm står alldeles fint, de nya bladen har växt en bra bit redan, så det känns som det jag gjorde och som inte var så förfärligt mycket jobb har gjort nytta.
Har tagit bort barken för den håller kvar fuktan i marken och här i skåne får vi periodvis väldigt mycket regn, så även om det är väldränerat så får jorden gärna torka upp. Det är lättare att vattna än att ha en sur jord.

Har en fråga till er alla experter, vad rekommendera ni för gödning?
MVH Karna

Inlägg i den här diskussionstråden: