Exotiska växter i Skandinavien

Svar: @ Linus

Nej, jag har inte fått några sprickor i barken. Oliven har stått intill husväggen på en östsida, så den har inte fått den starkaste solen.
I år har jag dock flyttat oliven till ett plank med söderläge bara för att se om det blir någon skillnad i tillväxt under sommaren samt skador på vintern.
Jag hängde julgransbelysning i grenarna i vintras och virade om en grön fiberduk. På marken hade jag frigolitskivor.

Att oliven får ett zon 8-läge om den planteras i ett skyddat soligt läge beror nog helt och hållet på hur vintern blir. Personligen är jag skeptisk till att rakt av överföra USDA-zonerna på svenska förhållanden, men om man nu ändå gör det så hade vi en zon 8a-vinter med -11,2 som mintemp. Endast vid två tillfällen sjönk tempen under -10 grader, och det var inga långa stunder.
Trots detta har alltså oliven tappat bladen, min Ceanothus-buske dött och vissa fikonsorter frusit tillbaka en del.
Inget av fikonen är särskilt etablerat vilket kan ha bidragit till att de inte blev 100% intakta. Inget av dem skyddades heller på något sätt.

Men givetvis ska du prova!! Det är det absolut enda sättet att säkert få veta.
Går det inte på ett ställe - prova ett annat.

Lycka till.

Inlägg i den här diskussionstråden: