Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Cercis canadensis
Som svar till: Svar: Cercis canadensis ()

Jodå, där satte du huvudet på spiken! :-) Jo jag har en del kul (tycker jag själv i alla fall) även om jag nog inte skulle vilja karaktärisera mig som en utpräglad exotodlare. Är lite för lat för att orka pyssla med avancerad vintertäckning. Den enda vintertäckning jag ägnar mig åt är att skydda kinkiga växter med löv på marken och vinterväv. Sedan tycker jag inte att exoter nödvändigtvis är vackrare och mer intressanta än sånt som är fullt härdigt.

I Skåne har jag en palm, en liten Trachycarpus, som stått ute i två vintrar. Annat som nog kan karaktäriseras som exotiskt är ett par stora Fatsia japonica, en Camellia japonica, några Cistus-arter, Albizia julibrissin, Choysia 'Aztec Perl', rosmarin, Yucca gloriosa, Vitex negundo (inte säker på att det verklgen är den arten), Vitex angus-castus, Eucalyptus gunnii och Leptospermum sp (tea tree, vildsamlad på Tasmanien).

I Fagersta har jag mest planterat fullt härdiga saker som inte alls är exotiska, förutom ett mammutträd som klarat sig hyfsat i rätt många år nu (rätt långsam tillväxt dock) och ett kinesträd (Koelreuteria paniculata) som har klarat ett par-tre vintrar hittills. Dom har inte fått något skydd under vintern.

Inlägg i den här diskussionstråden: