Hej Bertil,
Yucca filamentosa er super i Krukker/potter. Men potten/krukken bør være mindst 15 liter, og der skal være hul/huller i bunden, sådan at rødderne ikke kommer til at soppe i vand. "jorden" bør også være veldrænet, gerne med småsten eller lignende. Jeg har vel omkring 1000+- Yuccaplanter i potter fra 1 liter ved små frøplanter, og op til 90 liter ved store gamle Yucca.
De fleste af mine pottede Yucca er om vinteren beskyttet imod vintervæde, men enkelte Yucca filamentosa og flaccida står frit ude, eller op af en mur, sådan at de er let beskyttet. Jeg har også rigtigt mange Yucca i drivhuset, og det fungere godt, her skal man dog passe på at de ikke tørre helt ud, da rødderne på Yucca er aktive når jorden ikke er frossen.
Når din plante har blomstret, er det sandsynligt, at den vil lave mere end en ny rossette, du kan lade alle rosetterne vokse op eller du kan vælge at skære nogle af dem af, hvis du syntes det ser bedre ud, men du må forvente, at planten vil fortsætte med at forsøge at lave nye rosetter.
En anden mulighed er at plante arter/sorter, som oftere har solitære rossetter, så bliver "kampen" imod sideskud mindre eller helt undgået.
Sådan som:
Yucca glauca (vokser langsomt).
Yucca glauca ssp. stricta(vokser langsomt).
Yucca hybrider med gener fra glauca.
Yucca rostrata (koldhus om vinteren)
Yucca thompsoniana koldhus om vinteren)
Yucca recurvifolia (koldhus eller tæt på mur om vinteren), denne findes også i variegate former.
Yucca gloriosa (koldhus om vinteren), denne findes også i variegate former.
Yucca aloifolia (minimum - 5 grader C. eller frostfrit om vinteren)), denne findes også i variegate former.
Du skal også forvente at blomsterstandende bliver mindre når planten dyrkes/odlas i potter, men de blomstre lige så ofte i potter som frit udplantet. Fordelen ved pottede Yucca kan være at man kan flytte den afblomstrede plante væk i 1-2 år indtil den igen er flot. Det er specielt dejligt ved de solitære former, ved gruppedannende former vil der næsten altid være nye rosetter som hurtigt kan erstatte de/den afblomstrende rossette.
Med venlig hilsen
Benny M. Jensen
P.S. Den nye Yucca salgsliste 2009, finde du/i her: http://www.bennyskaktus.dk/webshop/yucca-dk+uk.html