Exotiska växter i Skandinavien

Palmjakt i McCurtain County, Oklahoma *PIC*

Idag tog jag en tur till McCurtain County i sydöstra Oklahoma i hopp om att hitta några vilda Sabal minor. Det lär visserligen växa S. minor i utkanten av Dallas men artens utbredningsgräns går igenom sydöstra Oklahoma. Just varianten från McCurtain County har rykte om sig att vara extra köldhärdig. Den kräver dock varma somrar för att uppnå sin fulla härdighet.

Det är inte särskilt lätt att hitta palmerna i McCurtain County och jag hade ingen exakt beskrivning att gå efter. Efter att ha sökt på internet kunde jag dock ringa in vilket område jag skulle söka i. Jag valde att att köra längs väg 87 i sydöstra hörnet av McCurtain County. Jag trodde att jag skulle behöva ge mig ut på små grusvägar för att hitta några palmer men efter att ha kört ett par kilometer från gränsen till Arkansas såg jag palmer i vägkanten:

När jag körde vidare såg jag en hage där det växte många S. minor. Det verkar som om boskap brukar beta på bladen:

Längre fram såg jag en palm med flera gamla blomställningar. Det fanns tyvärr inte några frön kvar.

Inne i skogen bakom kunde jag skymta flera palmer:

Landskapet påminde på det hela taget lite om mina hemtrakter i Skåne. Det fanns naturligtvis en del skillnader. Jag såg många Cercis reniformis (C. canadensis) som lyste upp landskapet med sina rosa blommor. Det växte även en inhemsk bambu (Arundinaria gigantea) bland palmerna:

Landskapet var också ganska sumpigt på många håll. Det förkommer också alligatorer i McCurtain County. Jag såg dock ingen och jag letade inte heller. Det var för kallt för att alligatorerna ska komma fram. Det är intressant att notera att S. minor och Alligator mississippiensis har ungefär samma utbredningsområde.

Inlägg i den här diskussionstråden: