Exotiska växter i Skandinavien

Svar: långtidsprognos *LINK*
Som svar till: långtidsprognos ()

Risken för bakslag i mars finns definitivt. Minns för ett par-tre år sedan när det blev -20 grader i Halmstad ungefär vid den här tiden. Det var den kallaste mars-tempen sedan 40-talet.
Vill man vara HELT säker på att inte ens få minsta nattfrost så får man ju vänta en bit in i maj, men så länge det inte är "killing frost" så är det ingen fara. En eller två minus brukar inte ställa till så mycket.

Om du vill ha en hint om hur tempen kommer att bli de närmaste veckorna så kan wetterzentrale.de vara ett alternativ. Klicka på länken nedan och sedan på "Min/max-temperaturen" uppe till höger.
Sedan kan du följa temp-utvecklingen i centraleuropa och upp till ungefär i höjd med Norrköping.

Idag kunde man se fram till den 23 mars, och innan dess ser det inte ut att bli mycket kallare än någon enstaka minus. Då har jag tittat på värdena kl. 06.00 på morgonen, eftersom det brukar vara som kallast ungefär då.
(De visar klocklslagen 06, 12, 18 och 00 på första sidan, och sedan antingen 06 och 18 eller 12 och 00 på nästkommande sida)

Nu får man komma ihåg att ju längre fram en prognis sträcker sig, desto mer osäker blir den. Men wetterzentrale.de brukar faktiskt ligga rätt nära sanningen. Jag har följt dem i ett par år nu, och lär fortsätta med det.

Den 20 mars ser ut att bli en behaglig dag. Då spås det vara +13 grader i trakterna kring Falkenberg, och detta kl. 18 på kvällen. Hoppas det stämmer - eller att det kommer ännu tidigare. :)

Jag har täckt av alla växter sedan ca två veckor tillbaka. Undantaget är Musa Basjoo.

Hoppas sidan är till någon glädje för dig.

/Pelle

Inlägg i den här diskussionstråden: