Exotiska växter i Skandinavien

Botanisk have i København og ved Køge *PIC*

Hej allesammen!

På dette forum har Leif foreslået et palme-träff i Danmark, og det synes jeg er en rigtig god idé!

Frank (fra Fanø) og jeg talt om at det ville være vældig godt med et sådant møde, hvor alle der interesserer sig for eksotiske planter i Skandinavien er velkomne. Her kan man snakke om dyrkingsmetoder og lære af hinandens erfaringer.

Her vil jeg skrive en idé til, hvad vi kunne gøre på en dag (dette er dog kun til inspiration - andre forslag til turen eller ændringer til mit forslag er velkomne!)

En mulighed kunne være at dele turen i 2 "etaper" :

1) Morgen/formiddag/middag: KØBENHAVNS BOTANISKE HAVE
Her kan man se den store Trachycarpus (højde på over 4,5 meter), der har vokset udendørs i mange år - og andre eksotiske planter - bl.a. mange Eucalyptus-arter, Rhododendron, Albizia og mange middelhavsplanter.

2) Eftermiddag/aften: SOLGÅRDSPARKENS BOTANISKE HAVE
Dette er en ret ny-anlagt lille park ved Køge, som er et projekt jeg har startet for nogle år siden. Haven er specielt tilegnet eksotiske og sydlandske planter. Den største del af parken er inddelt efter geografi: Middelhavsområdet, Østasien og den Sydlige Halvkugle (bl.a. Australien, Tasmanien, Sydafrika, Chile, Argentina).
I parken findes nu cirka 220 plantearter, hvoraf de fleste er eksotiske buske, træer og stauder, som alle vokser udenfor på friland. Af disse kan nævnes palmer, kaktusser, bananplanter, oliven, figen, bambus, Eucalyptus, Camellia, Paulownia og flere stedsegrønne løv-træer/buske som Magnolia, Prunus lusitanica.

Parken ligger uden for Køge ligger ca. 1 times kørsel fra København med bil eller med offentlig transport (tog 45 minutter + bus 15 minutter + evt. vente-tid). Det er derfor ikke urealistisk at se begge botaniske haver på én dag, men hvis der er stemning for det kan jeg undersøge om der kan overnattes gratis i en lille sal i et spejderhus, som parkens arbejds-folk låner til spise-pauser. Derved fordeles turen over 2 dage.

Inlägg i den här diskussionstråden: