Exotiska växter i Skandinavien

vår känslor! *LINK*

hej hej

det har blivit mycket prat på forumet om våren nu! visst är det härligt med vår och trevligt med vår-prat. kunde inte hålla mig och gick ut och tog några bilder på växterna och vill dela med mig av dom!

http://www.pixbox.se/alb_show_id1021414_page0.html

dom flesta växter har klarat sig, rosmarin frös ihjäl nu när dagen dagen hade varit varm och solig så sjönk det hastigt och den frös ihjäl jag trodde den hade klarat det men nu när det varit varmt i några dagar såg jag att den va vissen, i samma veva tror jag att butia palmen och många olika sabal arter dog.

trachycarpus arterna har nästan alla klarat sig, lite frysskador på topparna men i mitten grön och fin. och resten verkar ha klarat sig. sakta och säkert blir det varmare även om det kan bli kallt igen, idag var det +7,4c som varmast i skuggan och har varit frostfritt sedan lördag-söndag har jag för mig och verkar hålla sig åtminstone till nästa helg.

och blommar gör det också! både snödroppar och crocus blommar, lika så julros och trollhassel här i Västragötaland i zon 3 till gränsen på till 4.