Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vargavinter? Nä, vårkänslor.

jag är ju född i Kristianstad och har bott i trakten. och jag tycker inte våren är speciellt varm. då jag har bott på två ställen under två vårar kan jag konstarea att våren är varmare i VG zon 3-4 än vad den är i Kristianstad.

ev inne i staden att man får upp en högre temperatur summa och i tätbebyggdområde under dagen och därmed får en varmare vår. men om man ser allmänt i området.

ja våren kommer tidigare i Kstadtrakten men nätterna är kalla(dock ej frost) och det tar tid innan det värms upp ordentligt(det blir en lång och utdragen vår). här i VG (z3-4) kommer våren senare men när den väl kommer så blir det snabbt högre dag och natttemp och allting kommer igång snabbt.

sista vår frost brukar inträffa från mars till april. och första höstfrosten brukar komma i okt-nov.

jag har ju fikon på två ställen

här VG zon 3-4
och ca 30min norr om kstad zon 1-2

i zon 3-4 växer fikonen mycket bättre och kommer igång bättre på senvåren-försommaren och blir större. dock på vintern så fryser det ju ner lättare men då det är gått om snö så kan det faktiskt frysa ner hårdare i skåne.

i zon 1-2 skåne kommer det igång senare och blir inte lika stort men dock så får den frukt tidigare och fäller bladen senare.

men förutom det så är ju sommaren jätte fin och oftast varm och solig och det är ju en vacker stad.

Inlägg i den här diskussionstråden: