Exotiska växter i Skandinavien

Yucca

Hej alla!

Ännu en nybörjarfråga från Helsingborg, denna gång angående Yucca Gloriosa.

Jag har sedan länge två Yucca filamentosa i en rabatt. De planterade jag på den gamla goda tiden då jag inte hade en aning om vilka behov jag borde tillgodose för dem :-) De står i en rabatt med riktigt lerig jord, såpass lerig att jag inte orkat göra något med den rabatten på fem år. Plantorna står helt oskyddade från regn och här är det ju inte ovanligt med i princip konstant regn från september till februari.

Dessa tappra yuccor (kan man skriva så?) har alltid sett mycket friska och frodiga ut, sommar som vinter, så varken regnet eller den odränerade jorden verkar störa dem nämnvärt. Dock har de aldrig blommat vilket kanske är en konsekvens av miljön?

Jag har nu även planterat en del gloriosa och floribunda men de växer på lämpligare ställen där det är mycket sol, väldränerad jord och skydd mot regn.

Angående Yucca gloriosa så undrar jag om man skulle kunna få en sådan att överleva vintern växande på en plats utan regnskydd. I väldränerad jord och varmt, solig läge givetvis.
Finns det någon som har erfarenhet av detta? Tror någon att gloriosan överlever en regnig vinter?

Inlägg i den här diskussionstråden: