Exotiska växter i Skandinavien

Efter kulden *LINK* *PIC*
Som svar till: Svar: Til Jakob ()

Hej alle.

Ja så er vi vist alle over kulden for denne gang. Jeg har taget lidt billeder af min palme som den klarede kulden. Her ser i den om morgenen den 5. januar. Der var -7,6 grader og det er det laveste den nogensinde er blevet udsat for i sit 10 år lange liv.
T.fortunei ved -7,6 c

Palmen som den så ud 5 timer senere med en god gang sol heldigvis
www.frilandspalmer.dk
På de næste 2 billeder ser man tydelig bladenes aktivitet fra morgen til eftermiddag.
www.frilandspalmer.dk
Morgen ved -7,6 grader
T.fortunei blad eftermiddag
Eftermiddag ved temperaturer omkring frysepunktet. Så længe palmen kommer sig godt med fjernelse af de mørke farver i løbet af dagtimerne er der ingen fare. Men heler planten ikke godt op og er der udsigt til endnu en kold nat kan det begynde at blive kritisk. Desuden får næsten alle trachycarpus mere eller mindre skader under 10 graders frost. Det har vi bare ikke haft her i Århus i mange år. Så vi må se hvad fremtiden bringer.

Mht. min produktion af palmer som Jakob spørger om, så er det ikke blot F.fortunei jeg dyrker men 13 arter, varianter og hybrider af Trachycarpus. Desuden dyrker jeg arter som Butia, Jubaea, Sabal, Tritrinax, Levistona, Washingtonia, Chamaerops og Phoenix mfl. Ikke alt er på salgslisten da de er for små. De mest hårdføre arter af Trachycarpus, Jubaea, Sabal og Chamaerops er på friland, mens de andre arter er i frostfrit drivhus om vinteren. Desuden dyrker jeg en række musa og enseter. Jeg kan bevidne at der er stor forskel på hårdførheden af bl.a. T. fortunei. Jeg har bl.a. mistet sunde 4 årige mens andre overhovedet ingen skader får.
Jeg skal sende nogle billeder om situationen under og efter kulden som i øvrigt udsatte en stor del af mine palmer for -8,8 grader. Hvilket nok lige var i overkanten når de står i potter. Jeg skal nok også sende nogle billeder af den måde jeg vil beskytte planterne mod regn og kulde hvis hele produktionen kommer i fare.

Her et billede fra det sene efterår
Farmen efterår 2008

Og et billede fra et af drivhusene med musa, enseter og mindre hårdføre palmer som T.martianus, T. Princeps som jeg er øm over for selvom den tåler meget frost, samt T. latisectus og T. oreophylis mfl.
Drivhuset 08

Mvh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: