Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Yucca aloifolia och annat ältande

Tack Leif och Erland! Då kanske det finns en chans att det kan funka i Häggum (vi har ju kvar uranet?) med skydd. -18C är rätt imponerande. Apropå Y.gloriosa tror jag att jag får läsa på ytterligare i litteraturen. Det måste ju finnas någon slags hyfsat distinkt definition av växten. Gränsen till Y. recurvifolia eller Y. gloriosa var. recurvifolia är ju högst flytande, och olika böcker ger olika besked. Något som lät tydligt är att Y. recurvifolia ska ha en mycket svag brun eller gul list längst ut på bladen (Irish) och vara utan taggar. Y. gloriosa ska ha minimala taggar. Och andra sidan hävdar andra att taggarna på båda arterna kan finnas eller inte finnas (Riffle och AHS har jag för mig). Som sagt förvirrande. Idag var jag övertygad om att min stora variegerade Yucca med stam som jag visade bilder på i våras var en Y. recurvifolia men efter att ha slagit i alla böcker så är jag osäker igen...Helt säkert är att man inte kan ta en enda poulärvetenskaplig Yucca bok och tro att den kommer att ge ett säkert svar. Dags att ringa botanisterna?

Inlägg i den här diskussionstråden: