Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Många isdagar framöver... Effekt på exoter?

Jag kom hem från semester i Spanien natten mellan den 25 och 26 november. Hemma i Häggum var det -11C, kallast på hela sträckan mellan Arlanda och Skövde. Intressant nog var det -3C i Skövde ca 1,3 mil härifrån. Två dagar senare var det +7C. Det måste tära en del. Något som förvånar mig är att de mirabeller jag har som inte står på den kallaste delen av tomten fortfarande har hälften gröna blad. Allt annat som är lövfällande har för länge sedan tappat sina blad. Näst sist ut var Mullbär Mulle och Catalpa x erubescens. Det är inte lätt att sia om något tog stryk av detta, men en Trachycarpus var oskyddad, samt 3 eukalyptusar (varav en i kruka). Jättegunneran var otäckt så den fick sig säkert en smäll. Roligt nog hittade jag idag en kruka hemmavid med Cordyline (röd) som jag förlorat hoppet om förra våren som skjutit under sommaren med nya skott. Jag fick plantan av Skövde kommun förra vintern och trodde den dött. Den hade innan jag tog hand om den utstått rejäl kyla, och på vårkanten sackade den 30 cm höga stammen ihop helt och ruttnade bort. Hursomhelst ska det bli kul att se om den lilla Cordylinen jag satt ut i år överlever. Förövrigt var jag och pratade hos Falköpings trädgårdsförening för 2 veckor sedan, och de hävdade där med bestämdhet att de övervintrat en eukalyptus i 2 vintrar på en centralt belägen kyrkogård. Inte illa för zon 4? Jag har inte sett underverket ännu men antagligen är det väl E. gunnii.

Inlägg i den här diskussionstråden: